Балетът "Лешникотрошачката": съдържание, видео, интересни факти, история

PI Чайковски балет "Лешникотрошачката"

Най-магическата и коледна работа на П.И. Чайковски, известен по целия свят - балетът "Лешникотрошачката". Често в класическите опери или балети има един или няколко добре познати числа, които стават значими за творбата и са обичани от обществеността. Не можете да кажете същото за „Лешникотрошачката“, защото целият балет се състои от такива „хитове“! Може би това е най-разпознаваемата работа в целия свят. Какво си заслужава очарователния Танц на феерите, най-нежния валс на цветята, серия от танци: шоколад, кафе, чай и много други. И кой от децата в края на краищата не мечтае да бъде на мястото на Мари и Лешникотрошачката в това страхотно място на шоколад, карамел, бяла ружа и други екстри?!

Обобщение на балета „Лешникотрошачката” на Чайковски и много интересни факти за него са достъпни на нашата страница.

dramatis персоналния

описание

Stahlbaumконсултант по медицина, в неговата къща се развиват всички събития
Marieдъщеря на Сталбаума, която получи Лъкичката като подарък
нощно гърнебрат Мари, който счупи „Лешникотрошачката“ на фестивала
Drosselmeyerкръстницата Мари, която й я подари и разказа за прекрасния град
Лешникотрошачкатаомагьосан принц
Фея дражесуверен в магическия град Confitiureburg
Принц магарешка кашлицапринц от един приказен град, среща се с момиче и орешек
Кралят на мишкителошия владетел на враждебна армия от мишки, които нападнаха Лешникотрошачката

Резюмето на Лешникотрошачката

Основните събития в балета се развиват в навечерието на голям и светъл празник - Коледа.

В къщата на Сталбаум се събраха гости и кръстникът Мари, който дойде с куп подаръци за деца. Сред тях се откроява кукла, предназначена за нарязване на ядки - „Лешникотрошачката“. Мари хареса доста тромавата играчка с широка усмивка. Всички деца вече бяха заспали, но тя все още не можеше да се раздели с Лешникотрошачката.

Момичето започна да играе толкова силно, че не забеляза как всичко започва да се променя. Коледната елха стана огромна и имаше странно шумолене. В стаята се появи армия от мишки, а самият Шепот внезапно оживя и се превърна в красива младост. Той веднага събрал армия от войници и отишъл при врага, но силите им били неравни. Виждайки това, Мари реши да помогне на „Лешникотрошачката“ и хвърли обувката си при краля на мишките. Внезапно нападнатите врагове се уплашиха и избягаха.

Когато Мари се събуди, кръстникът й, Дроселмайер, се появи в образа на магьосник. Той говори за един невероятен приказен свят, който не е достатъчно лесен за влизане, преодоляване на снежна буря. Но Мари и Лешникотрошачката отиват в тази страна. Те се намират в прекрасния град Конфутурбург, където има много сладкиши и гости, които да ги поздравят. Фея Драги подрежда великолепна топка в тяхна чест и Мари става истинска принцеса, след като „Лешникотрошачката“ разказа как го е спасила. Когато празникът приключи, магьосникът помага на Мари да се завърне у дома от прекрасното си пътуване.

Продължителност на изпълнението
Аз действамАкт II
50 мин50 мин

снимка:

Интересните факти за Лешникотрошачката

  • Има данни, че на първото балетно представление в Мариинския театър (декември 1892 г.) публиката беше изключително изненадана от точния звук на оркестъра. По-специално, музикалният инструмент целеста привлече вниманието им.
  • Започвайки с постановките на „Лешникотрошачката“, възниква традиция да се дават вторични роли на ученици в танцови училища.
  • Танцът "Кафе" се базира на грузинските народни приспивни песни.
  • Според съдържанието на германската легенда, орехите с лодка носят късмет и защитават къщата. Ето защо, тези дървени механични кукли са популярни като коледни подаръци за деца.

  • Коледната елха, която обикновено се монтира на сцената в първия акт, тежи около тон.
  • По време на нежния танц на снежинките на сцената излизат конфети, чиято обща маса е около 20 кг.
  • За цялото представление на сцената са показани около 150 различни костюми.
  • За да завършите работата на цялото оборудване, гримът и смяната на костюми зад сцената по време на изпълнението трябва да бъде около 60 души.
  • Обикновено за балетно осветление се използват до 700 осветителни тела.
  • На една опаковка фея драже отива 7 слоя тюл.

  • Има някои обърквания в имената на момичето (Мари, Маша или Клара). Всъщност, както е посочено в оригиналния източник, Клара е просто кукла на момиче на име Марихен. Във френски стил името й звучи като Мари, това е версията, която отиде при директора на императорските театри Всеволжки. В съветските постановки, от 1930 г., балетът е русифициран и момичето Мари получава името Мария, а брат й става Миша. Също така, коледната ваканция беше заменена с Новата година.
  • Преди да започне да пише балет, Чайковски първо написа цялата история от думите на Всеволжския, а по-късно започва да композира музика.
  • Магическият град Конфитиуренберг от втория акт също измисли Всеволжски.
  • Най-големият копринен орех е произведен в Германия и има височина над 10 метра.
  • Франк Ръсел Гали изигра ролята на Лешникотрошачката в рекордна възраст, тогава той е бил на 74 години и на 101 дни.

Популярни цифри "Лешникотрошачка"

Вълсът на цветята (слушай)

Март от действие I (слушайте)

Танцова фея Драже (слушайте)

Сняг валс (слушайте)

Пас де Мариес и Лешникотрошачката - Адажио (слушайте)

музика

Петър Илич олицетворява теми, които вече са му известни в балета - преодоляване на враждебните сили благодарение на силата на любовта. Музиката е наситена с нови изразителни образи. Интересно е да се наблюдава как изразителността се съчетава с визуална, жизнена театралност и най-дълбока психология.

Музикалната тъкан на балета е много ярка и пълна със силни, запомнящи се числа. Така че, преди сцената на растежа на дървото от първия акт звучи необичайно експресивна музика. Тя започва призрачно, минавайки през мисълта. Постепенно тя придобива по-широк обхват, превръщайки се в разгръщаща се мелодия.

Чайковски Опитах се да накарам музиката много тънко да предаде цялото съдържание на приказката, която се случва на сцената: барабани, фанфари или скърцане на мишки. Особено обичан от публиката е законът Divertimento II, който обхваща поредица от танци на бал в страхотна страна. Това е ярък испански танц - Шоколад, вълнуващ ориенталски - Кафе, типичен китайски - Чай, както и необичайно ярък и оживен - Трепак. След това идва елегантният танц на пастирските момчета, Майката Гигон и перлата на Дивертименто - валса на цветята с нейната омагьосваща мелодия. Танцът на приказните драже привлича със своята изтънченост, а истинската лирична и драматична кулминация може да бъде наречена безопасно adagio.

Историята на създаването на "Лешникотрошачката"

През 1890 г. на Петър Илич Чайковски е предложено да състави опера, състояща се от един акт и балет. Според плана тези работи трябваше да бъдат изпълнени в една вечер. Започва работа по балет с Мариус Петипа. Трябва да се отбележи, че при писането на партитурата Чайковски постоянно се консултира с него, дори и с музиката. Работата продължи доста бързо, но през пролетта на 1891 г. Петър Илич е принуден да спре. Причината беше валидна - той замина за САЩ, където се проведе дългоочакваното откриване на известната зала Карнеги. Има информация, че Чайковски е успял да състави дори и на лодката, тъй като се страхуваше да не спази крайния срок.

Въпреки всичките си усилия, композиторът бил принуден да изпрати на Всеволжки писмо от Париж и да го помоли да отложи малко премиерата. Веднага щом Чайковски се върна, работата вървеше много по-продуктивно. Така че до февруари 1892 г. той напълно завърши пиесата си. Премиерата на сюитата от "Лешникотрошачката" се проведе в Руското музикално дружество под ръководството на автора. Обществеността ентусиазирано срещна новата работа на композитора. По това време Петипа се разболява сериозно и ролята на хореографа вече се изпълнява от Л. Иванов, който току-що завършва кариерата си като танцьорка и преди това се е опитвал като хореограф. Тъй като Петипа не можеше вече да работи върху либретото, композиторът брат Модест Чайковски продължил да го създава. Работата в театъра върху продукцията започва през есента на 1892 г., а премиерата е предвидена за декември на същата година.

Литературната основа на балета "Лешникотрошачката"

Първоначалният източник на известното представление е германската приказка Е.Т. Хофман "Лешникотрошачката" и "Краля на мишките", публикуван през 1861 година. В историята на Маричен, Сталбаум получава от кръстника си малка кукла, предназначена за нарязване на ядки от кръстника му. Същата тази нощ Шепот чудодейно оживява и влиза в силна и неравна борба с отряд на хитри мишки. На сутринта кръстникът Дроселмайер разказа на момичето интересна история за племенника си, очарован от злия крал на мишките. През нощта Маричен, заедно с куклата Клара и Лешникотрошачката, отново бяха нападнати от врагове. След като успяха да победят коварна армия, всички заедно отидоха в приказното царство, където момичето беше избрано за принцеса.

Тази приказка е преведена от писателя Емил Лабедоллер на френски през 1838 година. Именно този превод е направен за известния писател Александър Дюма. Любопитно е, че той решава да създаде своя собствена версия на творбата. Тази леко модифицирана версия на приказката, с някои отклонения, улови I.A. Всеволжски, който реши да създаде балет.

Представленията на Лешникотрошачката

Първата продукция на "Лешникотрошачката" с оператаIolanthe"През декември 1892 г. в Мариинския театър. Самият Всеволжски е участвал в създаването на костюми, Р. Дриго стоеше на мястото на диригента. Оказа се, както планира театралният режисьор, отделно това са прекрасни изпълнения и те вече не се използват в една програма, признават работата на Л. Иванов като великолепна, особено критиците отбелязват създадения от него танц на въздушни снежинки. Балетът остава в репертоара на театъра още 30 години, а през 1923 г. хореографът Ф. Лопухов отново се обръща към спектакъла на Чайковски, а през 1929 г. се издава актуализирана версия на "Лешникотрошачката". Продукцията включва версията на хореографа Джордж Баланчин, изпълнена в Ню Йорк през 1954 г. И тази продукция събира все повече и повече ентусиазирани зрители всяка година в продължение на повече от 50 години. Заедно с театралните представления, балетът е многократно сниман.

Много мултипликатори обърнаха внимание на музиката на "Лешникотрошачката". През 1940 г. в студиото Уолт Дисни се появи карикатурафантазия", който представя някои фрагменти от балета. В съветските времена Борис Степанцев създава своя известен карикатура на приказка за Хофмансъщо с музиката на Чайковски. Повече за тези версии можете да научите в специалната секция "Музика от карикатури".

За необичайни продукции включва версия на Матю Борн - британски хореограф. Това няма нищо общо с класическата версия на балета, но тя отразява добре музиката. По-специално той дава различно тълкуване на Pas de deux от втория акт. Събитията се преместват в приют за деца на улицата, където се грижат за тях д-р Дрос. Сънят на главния герой изобщо не е същият като в оригиналната версия. В него всичко е нестабилно и всички обекти внезапно се превръщат в различни неща, понякога дори зловещи. И самите герои са разделени заради съперника си Мари, а самият Лешникотрошачката изгубва паметта си.

Заслужено, представянето е истинско бижу на световния балет. От времето на първата премиера, тя е успешно поставена на всички известни световни сцени. Музиката "Лешникотрошачката" може да се чуе във филмите, в различни карикатури и дори в компютърните игри. Съвременните хореографи с удоволствие използват този балет, като му носят иновации, променят сюжета, сцената, въвеждат модерни танци. Само едно нещо остава недокоснато - това са удивително красиви, очарователни слушатели от първите магически звуци на музиката на Чайковски.

Гледайте видеоклипа: Балетът ГЕТО отново на сцената на 19 юни (Април 2024).

Оставете Коментар